ליבה תמורת לב

אני בעד העסקה הבאה: החרדים ילמדו ליבה ובתמורה החרדים ילמדו משנה ותלמוד כחלק מהלימודים בכל בתי הספר: ליבה תמורת לב.

רגע, לנשום! כן, ההצעה היא לימודי ליבה במערכת החינוך החרדי בתמורה לכך שהטובים שבתלמידי החינוך החרדי יזכו למצוות "וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם" (דברים ו' 7) וילמדו במערכת החינוך הכללית משנה ותלמוד.

הרעיון התחיל להתבשל, תרתי משמע, במוחי לאחר שבתקופה האחרונה יוצא לי להיות יותר ויותר בלוויות. אין כאן איזה סוגיה מיסטית – מורבידית, אלא פשוט עניין של גיל: רב ההורים של חברי בני גילי, הינם בגילאי 80-90 שיבדלו אלא שבחיים – לחיים ארוכים, בריאים וטובים. אני נעצב אל ליבי בכל פעם שבלוייה של הורה של חבר מהיסודי או מהתיכון, בעודי עומד בשמש הקופחת, אני מגלה שהיתום הטרי נתקל ב"קדיש" בפעם הראשונה בחייו. הטעות של ראש הממשלה לפיד בנאומו בטקס האזכרה למלחמת יום-כיפור, ממנה ניכר שאף לא אחד בסביבת ראש הממשלה – היה מודע לכך שאין מניחים תפילין, לא בימי שבת ולא בימי חג (יום כיפור תשל"ד, 6/10/1973, חל ביום שבת) – היא שגרמה להוצאת הרעיון על הכתב.

ליבה תמורת לב יכולה לתת פתרון לשתי סוגיות: מצד אחד מערכת החינוך שלנו זקוקה נואשות למורים. על פי משרד החינוך התחלנו את השנה עם מחסור של כ-6,000 מורים. בממוצע חסר 1.5 מורים לכל בית ספר. אין מדובר רק בכמות, מערכות החינוך בכל העולם מתמודדות עם השאלה מה צריך ללמד או מה מטרת החינוך. אין מדובר בעניין זניח, ילדים שהתחילו השנה כיתה א' ישתחררו מהצבא (אם לא נשמיד את כדור הארץ קודם במלחמות גרעיניות…) ויגיעו לאזרחות בשנת 2045 לערך. רק לצורך השוואה, בוגרי 12 שנות לימוד ושלוש שנות שירות של היום (אוקטובר 2022), התחילו כיתה א' כחודשיים בלבד לאחר שה- iPhone הועמד למכירה (יולי 2007). אין לי ספק שתריסר השנים מול לוח וגיר (בסדר, "התקדמנו", לוח וטוש מחיק) לא הכינו מספיק טוב לחיים של היום, שהכול מתווך לנו דרך הטלפון החכם.

גם בצד השני המצב לא מזהיר. אחוז החרדים מכלל האוכלוסייה גדל מקום המדינה. גם אם ניקח בחשבון את המחקר של נחום בלס ממכון טאוב, שבניגוד ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה שחישבה ומצאה כי אחוז החרדים יגיע עוד שלושים שנה ל 35% מהאוכלוסייה, סבור המחקר של מכון טאוב שאחוז החרדים יגיע רק ל-26% – עדיין מדובר באחוז גדול מידי כדי שלא ישתלבו במעגל העבודה. דרך אגב המחלוקת נובעת מהעובדה שמכון טאוב מצא שחלק ניכר מהאוכלוסייה החרדית עצמה שולחת את בניה ללמוד בבתי ספר ממלכתיים וזאת כדי לתת להם ליבה. אין לי ספק שהחרדים ישתלבו בשוק העבודה, ולשם כך עליהם ללמוד ליבה. לא מכיר היום עבודה שאינה דורשת עבודה עם מחשב. חברי הקיבצניק, נוהג קומביין – ומערכת הבקרה והניהוג של הקומביין מזכיר תא טייס – ולא ניתן להפעיל אותו ללא ידע בסיסי באנגלית, והבנה בסיסית בהפעלת מחשבים.

אבל, יאמר מיד הקורא, מי ייתן לנו כי ליבה תמורת לב אכן תעזור בפתרון סוגיות אלו? אפילו דני סנדרסון בשירו "הלא נודע" טען: "תנסו לדמיין אותנו; עוד שנים רבות; לא פחות מסובך לקבוע; מה יהיה עוד שתי דקות".

אני מחופש ל JR

אני מחופש ל JR

אתחיל עם הצד החילוני, שאני חלק ממנו. אני חוותי את לימודי המשנה והתלמוד כלימודי לוגיקה. הרב ספקטור, שהיה הרב של קהילת נצח ישראל באשקלון (קונסרבטיביים), התחיל כל חוג טיסנאות (הרכבת דגמי מטוסים מבלזה) בחמש דקות של סוגיה תלמודית. אני עד היום זוכר את "שניים אוחזין", "שור מועד", "עני מהפך בחררה" וכמובן את "תנורו של עכנאי". אינני מתלמידי חכמים, ואני חושב שבמצטבר בליתי פי מאה יותר זמן מול "דאלאס" ו- "צוות לעניין" מאשר בחוג טיסנאות – והלימוד היה רק חמש דקות משעתיים. בדיעבד, החמש דקות האלה לימדו אותי לוגיקה. בדיעבד, החמש דקות האלה לימדו אותי שגם חז"ל התווכחו בינם לבין עצמם. בדיעבד החמש דקות האלה לימדו אותי תרבו של ויכוח, הבאת דוגמאות לצורך שכנוע הרעיון שלי. בדיעבד החמש דקות האלה לימדו אותי הרבה יותר מאשר צפייה ב"דאלאס" – למרות שהיה פורים שהתחפשתי ל- JR וכמו כל העולם רציתי לדעת מי ירה בו והיום אני זוכר במעומעם שהיו סדרות כאלה.

על פי המשרוקית של גלובס, בתחילת 2021 היו בישראל 96 אלף אברכים. יש סבירות מאוד גבוהה שאפשר למצוא ביניהם 6,000 – 7,000 שטובים מספיק ללמד משנה ותלמוד גם בזרם הממלכתי והממלכתי – דתי וזאת תמורת משכורת. אפשר אפילו, לדעתי, למצוא 12,000 כאלה, ושיעבדו בחצי משרה כמורים ויהיו חצי משרה תלמידים. חלק מהעסקה יהיה לקבוע כללי מסגרת כמו כמה שעות בשבוע, באיזה כיתות ומה יכנס לתוכנית הלימודים ומה לא. לעניות דעתי, בנושאים אלא יהיו הסכמות ולא צריך יום לימודים ארוך לצורך זה שנאמר "משה קיבל תורה מסיניי, ומסרה ליהושוע, ויהושוע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה. והן אמרו שלושה דברים: היו מתונים בדין, והעמידו תלמידים הרבה, ועשו סייג לתורה." (מסכת אבות, פ"א א).

היתרון לתלמידים יהיה שהם יזכו ללמוד כיצד מתווכחים, כיצד מביאים טיעונים לשכנע את הצד השני, כיצד מכריעים – וגם יגלו שיש ויכוחים שלא הוכרעו ואנו עדיין מתווכחים עליהם – כמו סוגיית סידור 4 הפרשיות שבתפילין – האם לפי שיטת רש"י או לפי שיטת רבינו תם.

אבי מניח תפילין בכותל

אבי מניח תפילין ביום חול

היתרון לחרדים בליבה תמורת לב יהיה בכך שילמדו ליבה, ואז יוכלו להשתלב בשוק העבודה המודרני. אני מודע לעובדה שהיתרון הזה הוא טוב לכלל הציבור. אבל מאחר שהחרדים היום כחמישית מהאוכלוסייה בישראל, אז אין באמת ברירה. החלופה תהיה שהם יהיו כאבן ריחיים על צוואר כולם – דבר שיגרום לכולם לשקוע. תחשבו על זה כספינה בה חלק לוקחים חלק בהשטת הספינה, בהטענת סחורות בנמלים ובשאר הדברים הזקוקים להשטת הספינה, שמירתה והזנת האנשים עליה. יש קבוצה שאינה משתתפת בכל הפעילויות האלה. כל עוד מדובר בקבוצה קטנה, הרי שאפשר לה לספינה להפליג ושיהיה די הספקה לכל המפליגים בה. אך אם הקבוצה שאינה מסייעת בהשטת הספינה גדלה, הקבוצה הפועלת לא תספיק וכל האנשים בספינה ירעבו ללחם והספינה עלולה להינזק מבלי שיהיה די ידיים מתקנות והספינה תשקע. שנאמר "לָתֶת לָךְ, אֶרֶץ זָבַת חָלָב, וּדְבָשׁ; וְעָבַדְתָּ אֶת-הָעֲבֹדָה הַזֹּאת" (שמות י"ג 5).

אבל, יאמר מיד הקורא, מי ייתן לנו כי החרדים יסכימו לליבה תמורת לב? כאן קטונתי, ובאמת נקודת מבטי היא נקודת מבט חילונית ולא חרדית, אבל.

שני הציטוטים לעיל מהתורה (משמות ודברים) הן מהפרשיות הכתובת בתפילין. סך הכול בתפילין יש ארבע פרשיות קצרות, 350 מילים בכל ארבעתן. בכל פרשה ופרשה מהארבע מופיע עניין הלימוד והחינוך לילדים: בראשונה "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ", בשנייה "וְהָיָה כִּי-יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ, מָחָר–לֵאמֹר מַה-זֹּאת: וְאָמַרְתָּ אֵלָיו", בשלישית " וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ" וברביעית "וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת-בְּנֵיכֶם, לְדַבֵּר בָּם". צא ולמד כי חשיבות גדולה מאוד יש בתורה שלנו על הלימוד, החינוך והשינון לדור הבא "לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם, וִימֵי בְנֵיכֶם, עַל הָאֲדָמָה" (דברים יא 21). אז יכול להיות שהם יהיו מעוניינים בקיום המצווה החשובה הזו. שווה לנסות, כי כמו שדוד שלי תמיד אומר לי: את ה"לא" כבר יש לנו, ננסה אולי נקבל ליבה תמורת לב.

אולי, אפילו, יכול להיות – מצב שבו שימוש במחשב ללימוד משנה ותלמוד ישפר את יכולות הלימוד, גם של התלמוד והמשנה? ובא לציון גואל.

פורסם בקטגוריה כללי | כתיבת תגובה

זו הדרך לקבל החלטות בנושאי הקורונה

צריך להקים שתי קבוצות: קבוצת רחובות בראשות יונה עדת וקבוצת חיפה ברשות דן שכטמן. בכל קבוצה יהיה נציג אחד מכל אחד המשרדים הבאים: בריאות, אוצר, חינוך ופנים – סה"כ 5 קולות בכל קבוצה. הנציגים צריכים להיות מדרג בינוני ומטה. כמו כן ראוי שנציג משרד הבריאות יהיה רופא בהכשרתו ונציג האוצר רו"ח או כלכלן. נציג משרד החינוך היה בעברו מנהל בית ספר וממשרד הפנים מישהו שהמומחיות שלו זה רשויות מקומיות (ולא מעברי גבול או משהו אחר שמשרד הפנים אמון עליו).

לכל קבוצה יהיה שבועיים להגיע למתווה כאשר דיוני הקבוצות יהיו חסויים, ולכל קבוצה יצוותו יועצים ללא זכות הצבעה: איש יח"ץ או פרסום, עו"ד ממשרד המשפטים או מהפרקליטות, ושפיון (מרגל) של הקבוצה השנייה. המתווה צריך להיות בקנה אחד עם איש יח"ץ: כלומר ניתן למכור את המתווה לציבור. המתווה יהיה מוכן להעברה כחקיקה או כהוראת שעה (לשם כך הייעוץ המשפטי). תפקיד השפיון להביא לדיוני הקבוצה את עקרי המתווה של הקבוצה השנייה ולהיות "פרקליט השטן" לקבוצה בה הוא יועץ.

לאחר שיש שני מתווים  – רק היועצים, איש היח"ץ, עוה"ד והשפיון  – שלהם לא הייתה זכות הצבעה בדיוני הקבוצות – אלא רק יעוץ – יציגו בפני ועדת הקורונה את המתווים. ההחלטה צריכה להיות בינארית: מקבלים את מתווה רחובות או את מתווה חיפה.

מי שמכיר את הכתיבה שלי מיד יבחין כי יש כאן שינוי ניכר, אני אף פעם לא צולל ישר למסקנות, אלא מביא את הרקע התאורטי, מביא דוגמאות מהעבר אולי אפילו איזה סיפור. הפעם התחלתי דווקא עם התחלס, ומי שנשאר לקרוא וזה מעניין אותו אז הינה הסבר קצר על ה"למה" רק ככה נגיע לאיזה קבלת החלטות סבירה ולא כאוטית: לנו כקבוצה של בני אנוש הרבה יותר קל לקיים החלטות בינאריות של כן ולא. רב הנהגים לא יחצו צומת באור אדום – גם בשתיים בלילה בצומת בכביש נידח כי זו החלטה בינארית של אסור ומותר. לעומת זאת רב הנהגים כן יעברו את המהירות המותרת כי זה החלטה של מינון, שיש בה מדרג ותלויית נסיבות (בעיר 50 קמ"ש בכביש שש 110 קמ"ש).

זו הסיבה שצריך שתי קבוצות, שני מתווים וזהו. קבלת ההחלטה צריכה להיות בין שתי אפשריות בלבד או מתווה רחובות או מתווה חיפה – יהיה קל יותר לקבל החלטה, קבלת ההחלטה לא ייקח שבועות, כמו שזה לוקח היום כשלכל אחד יש מה להוסיף או להוריד או סתם להגיד. באופן כזה יהיה קל יותר גם לציבור לקיים אותה. זה המתווה וזהו. הבחירה של ראשי הקבוצות הינה של שני זוכי פרס נובל – מהאקדמיה. הם לא יושפעו ממה יחשבו עליהם בקלפי, אבל בהחלט הם לא יחתמו על מתווה שהם יהיו סבורים שהוא אווילי.

שאר אנשי הצוות צריכים להיות מקצועיים, כאלה שאין להם כבר אג'נדה פוליטית. חשוב מאוד שהמתווה יהיה כזה שאפשר יהיה "למכור" אותו לציבור. כל איש יח"ץ הגון היה אומר לכם שהרעיון של פתיחת בתי הכנסת והכנסת כמות מתפללים לפי מספר הדלתות, מספר החלונות והשטח במ"ר – הינו רעיון שלא ניתן "לשווק" אותו. כך גם הצורך בעורך דין נובע מהעובדה שהמתווה צריך להיות שפיט ואכיף : לנסח את המתווה בצורה כזו שניתנת לאכיפה – שלא יהיה במתווה "תחשבו מחשבות חיוביות" לדוגמה.

השפיונים חשובים מאוד, מאחר ודיוני הקבוצות הינם חסויים – חשוב שיעבור מידע בין הקבוצות. נניח שיש לקבוצה אחת רעיון טוב מאוד – של חובת עטיית מסכות, ומשום מה הקבוצה השנייה לא חשבה עליו – תפקיד השפיון להעביר את המידע לקבוצה השנייה שהרעיונות הטובים יהיו בשני המתווים. מצד שני  תפקיד נוסף של השפיון יהיה להכריח את הקבוצה "להתווכח" עם הקבוצה השניה, כאשר השפיון יהיה הדובר שלה.

קבלת החלטות היא תהליך, ואין לאף אחד מונופול על החלטות טובות, כלומר הטענות כי היו צריכים לקבל החלטה כזו או אחרת, זה חוכמה שבדיעבד שלא ממש עוזרת. החוכמה היא לבנות תהליך כזה שיעלה את הסיכויים לקבל החלטה נכונה – ולא פחות חשוב – לבצע את ההחלטה כפי שהתקבלה. אין באמת משמעות לקבלת החלטה, שהיא נכונה וטובה, של "ממחר אני מפסיק לעשן" אם בפועל למחרת אני מעשן!

בריאות ואריכות ימים לכולם.

פורסם בקטגוריה כללי | כתיבת תגובה

"ואהבת לרעך כמוך" ולא "כוח, כבוד וכסף"

בשנת 1998 נסעתי לעבוד בבנק OCBC בסינגפור לצורך הכנות כנגד באג אלפיים. בבניין בו גרתי "פרלבנק", כמו בסדרה הטלוויזיונית מלרוז פלייס, הייתה ברכה, אך "פרלבנק" הינו בניין עגול בן כשלושים קומות וכחמש עשרה דירות בכל קומה כשהכניסה פונה למעגל הפנימי (קצת יותר אנשים ממלרוז פלייס).

הקדשה מהנזיראחר הצהרים אחד בעודי שוחה הרגשתי טפיחות חזקות על הכתף – ומישהו סימן לי לצאת מהברכה. הסתבר כי יש בסינגפור בברכות ציבוריות מערכת התרעה מפני סופת ברקים, וכי נשמעה אזעקה כזו, ואני לא הייתי מודע לכך. הסתבר שלבחור שהציל אותי (בטח מקנס יקר) קוראים גיסן גולהו וכשנפגשו בקצה השני של המלתחות מיד ראיתי כי הוא נזיר בודהיסטי. אמרתי לו תודה והזמנתי אותו לקפה ושקענו בשיחה עמוקה (לי אישית הייתה תחושה כאילו נפגשנו כבר פעם והשיחה התחילה מהנקודה בה היא נפסקה לפני שנים!). עכשיו אני אשאיר את הקורא במתח מדוע בחרתי להתחיל בסיפור האישי שלי.

הדבר הראשון שיש לעשות בקבלת החלטות הוא להגדיר מה הבעיה שההחלטה צריכה לפתור. לניסוח ומסגור (framing) הבעיה יש חשיבות רבה. טברסקי וכהנמן הוכיחו זאת במחקר שערכו ב- 1981. באופן מפתיע הם השתמשו במחקר בדוגמה של an unusual Asian disease.

הם הציגו בפני שתי קבוצות של נחקרים את הסוגיה הבאה:הממשלה נערכת להתפרצות מחלה אסיאתית לא רגילה כאשר הנזק הצפוי 600 הרוגים. לקבוצה הראשונה נאמר שיש לממשלה שתי תוכניות.

תוכנית א: אם יפעילו את תוכנית זו 200 איש ינצלו.

תוכנית ב: אם יפעילו את תוכנית זו הסתברות של 1/3 (שליש) ש- 400 איש ינצלו והסתברות של 2/3 (שני שליש) שאף אחד לא ינצל.

ולחברי הקבוצה ניתן להחליט איזה מהתוכניות על הממשלה להחליט. 72% בחרו בתוכנית א' על פני 28% שבחרו בתוכנית ב'

עכשיו טברסקי וכהנמן אמרו לקבוצה שניה, שדומה במאפיינים לקבוצה הראשונה, שיש לממשלה שתי תוכניות.

תוכנית ג: אם יפעילו את תוכנית זו 400 איש ימותו.

תוכנית ד: אם יפעילו את התוכנית הזו הסתברות של 1/3 (שליש) שאף אחד לא ימות והסתברות של 2/3 (שני שליש) שכל ה 600 ימותו.

וכאן הייתה ה"תגלית" של טברסקי וכהנמן – בקבוצה השנייה 78% בחרו בתוכנית ד', לעומת 22% בלבד שבחרו בתוכנית ג'. הלכה למעשה תוכנית א' וג' זהות בתוצאה שלהן וכך גם תוכניות ב' ו-ד', אז איך יש שינוי כזה גדול. המסקנה היא שזה אך ורק בגלל הניסוח: רב גדול יותר נרתע מלבחור תוכנית שבוודאות הורגת 400 איש אבל רב גדול יסכים לבחור באותה תוכנית שמצילה 200 איש.

וזה מחזיר אותי לידידי גולהו, הנזיר – בשיחות התברר לי שבין הדת היהודית ובין הדת הסינית והדת הבודהיסטית יש המון קווי דמיון (וספר שקבלתי מגולהו עם ההקדשה לעיל קצת שופך על כך אור). הסינים חוגגים את ראש השנה בסביבות פברואר – גם להם החודשים לפי הירח עם התאמות לשנת השמש, כמו הלוח העברי. אפילו השתתפתי ב"תשליך" סיני: במקום פירורי לחם יש להם מעין שטרות מנייר אותם אתה מכניס לכיסים ומרוקן לתוך מדורות מיוחדות. אחת המסקנות שגולהו אמר לי שלדעתו כל הדתות בעולם נועדו להביא את האנושות למצב טוב יותר – וכול הדתות למעשה מפעילות את הרעיון של "ואהבתה לרעך כמוך" (גם בדת ההינדו מופיע הכלל – "אין לעשות לזולת מה שאדם אינו רוצה שיעשה לעצמו. זוהי 'הדרך הנכונה לחיים' "). ומי שלא עושה כך פשוט ניסח את המטרה של הדת לא נכון.

אז מי שאומר שהמטרות שלו הן צבירת כוח, כבוד וכסף, צריך להבין שהמטרות שלו מנוסחות בניגוד לרעיון הבסיסי בתורה: גם צבירת כוח וגם צבירת כבוד משמעותם לעשות לרעך מה ששנוא עליך שהרי גם צבירת כוח וגם צבירת כבוד הם על חשבון מישהו אחר – מישהו שיאבד מכוחו למול כוחך, מישהו שיאבד מכבודו כדי לכבד אותך. גם צבירת כסף, כמשאב המסמן בחברה בה אנו חיים כבוד וכוח -משמעותו זהה. האגדה מספרת שכאשר ניגש גר להלל וביקש ממנו ללמוד את כל התורה כולה על רגל אחת אמר לו "דעלך סני – לחברך לא תעביד, זו היא כל התורה כולה, ואידך פירושה הוא, זיל גמור" (משמעות מה שעליך שנוא, אל תעשה לחבריך, זו כל התורה כולה – כל השאר פרשנות – לך ולמד את הפרשנות). עכשיו אם הניסוח (ה-framing) לחרדים היה כזה שאומר שזה שאתם מפרים את החלטות של ועדת הקורונה אתם למעשה עושים את מה ששנוא עליכם לנו, ואתם גורמים למתים אצלנו: אם כך היינו מנסחים את המטרה, אולי היינו מצליחים לעמוד בהחלטות שהתקבלו בוועדת הקורונה.

פורסם בקטגוריה כללי | כתיבת תגובה

אין אחריות ללא סמכות

חכמי חלם

דודי הביא לי בילדותי תקליט, ובו מקריא יוסי בנאי זצ"ל את מעשיות חכמי חלם. משום מה בימים האחרונים נזכרתי באחת מהן:

ראו החלמאים שימות החורף ממשמשים ובאים – ומה יעשו כדי שלא ימותו מקור? ישבו חכמי חלם, ישבו וחשבו, ישבו והתווכחו, שבעה ימים ושבעה לילות והחליטו לבנות לעצמם תנורים. אך אויה, אבוי, אללי, אין טיט וסיד אין ממה יבנו תנוריהם? שוב ישבו חכמי חלם, שבעה ימים ושבעה לילות, ישבו וחשבו, ישבו והתווכחו והחליטו שיבנו תנוריהם מחמאה ומיד יצאו לצבור חמאה לשם בניין תנוריהם. היה שם אדם אחד מן החוץ ואמר להם: חלמאים, שמא תימס החמאה? נבהלו החלמאים והתכנסו וישבו שבעה ימים ושבעה לילות, ישבו וחשבו, ישבו והתווכחו והחליטו שיקיפו את כל העיר גדר של חוטי ברזל ולא יכנס הקור אליהם! בו ביום הקיפו את חלם כולה גדר של חוטי ברזל. למחרת השכים ראש-החכמים, יצא מביתו ניגש לגדר והוציא את ידו אל מחוץ לגדר ומיד נרתע לאחוריו: "אוי, כמה קר שם בחוץ!"

ביזור אמתי = האצלת סמכויות

אם המנהל לא משחרר את הסמכות, אין גם אחריות!

הבעיה הישראלית: אנחנו לא אוהבים לשחרר את הסמכות. כל מנהיג/מנהל חייב להבין כי אין אחריות ללא סמכות. כל עוד הפרויקטור לא מקבל סמכות לפעול, אלא רק אחריות – כשהסמכות נשארת אצל ראש הממשלה, הכישלון ידוע מראש. שורש הכישלונות שלנו טמון בכך שהמנהל/ראש ממשלה/המפקד – "המצ'ו הישראלי" – חייב להשאיר אצלו, קרוב לחזה את הסמכות ומעביר רק את האחריות לכפופים לו – וזה פשוט לא עובד.

בואו ניישר קו: ניהול הוא תהליך של הנהגה והובלה של ארגון, תוך שימוש במשאבים השונים העומדים לרשות הארגון – לעבר מטרה או מטרות. מדובר בתהליך שחייב להיות מורכב מארבעה פעולות אשר המנהל חייב לבצע באופן חוזר – רפטטיבי (לפני כמאה שנים חשבו חמישה, אך הוסכם כי תפיסת הפיקוד אינה חלק מתהליך ניהולי):

הפעולה הראשונה היא התכנון: בפעולה זו יש להגדיר מה המטרה או מהן המטרות אליהן רוצים להגיע. כמו בתהליך קבלת החלטות ההגדרה של המטרות היא קריטית ומהן נגזרות האסטרטגיה וקביעת צעדים לפעולה. כל עוד אין תרופה או חיסון לקורונה המטרה צריכה להיות שמערכת הבריאות תוכל לטפל בחולי הקורונה מבלי להגיע לקריסת מערכות. האסטרטגיה יכולה להגיע משני צידי המשוואה. מצד אחד להקטין את מספר החולים בו-זמנית במחלה ומצד שני להגדיל את ההספק שמערכת הבריאות מסוגלת לטפל.

הפעולה השנייה היא ארגון (מלשון סידור): ספירת מלאי, השגת אמצעים ומשאבים נוספים וארגונם וסידורם כך שיוכלו לפעול בשיתוף פעולה. הדגש הוא על המשאב האנושי, כולל קביעת היררכיית פעולה (תעדוף), מי רשאי לנצל איזה משאבים. כמה חולים יש, איך אפשר להקטין את מספרם בו זמנית, כמה חולים מערכת הבריאות מסוגלת לקלוט בזמן נתון (בחלוקה לפי קושי המחלה) וכיצד ניתן להוסיף למערכת הבריאות עוד תפוסה.

וזה מביא אותנו לשלב השלישי שהוא ההנהגה וההובלה: הובלת המשאבים בארגון (בעיקר משאבי האדם) לעבר המטרות שהוגדרו ובהתאם לאסטרטגיה שהוגדרה. וכאן נכנס הרעיון של ביזור סמכויות. מנהיג טוב, מנהיג אמתי – מעביר את הסמכות לביצוע לכפופים לו. אין אדם שטוב בהכול. מנהל טוב יודע לזהות מי מהכפופים לו מתמחה ומאציל אליו את הסמכות לביצוע ומשאיר אצלו את הבקרה בלבד. אף אחד, מוכשר ככל שיהיה, לא יוכל לבצע אם הסמכות נשארת אצל המנהל. זאת הסיבה שדוויט אייזנהאואר קיבל להיות מפקד העליון של כוחות הברית במבצע הפלישה – כי הוא ידע להאציל סמכויות וגם ידע לדרוש אותם – איזנהאואר התעקש, תוך איום בהתפטרות, לקבל פיקוד מוחלט על כל כוחות האוויר הבריטיים, למורת רוחו של צ'רצ'יל. גם בתוך צבא ארה"ב הוא נלחם באדמירל קינג שסירב להקצות חלק מאסדות הנחיתה למרותו וסמכותו של איזנהואואר.היה ברור לכולם כי כמו שהסמכות אצלו, כך גם האחריות, ואיזנהואואר התכוון לקחת את אשמת כישלון מבצע הפלישה על עצמו – ועצמו בלבד. (כפי שעולה ממסמכים הסטורים של צבא ארה"ב). אין ערובה כי האצלת סמכויות בהכרח תביא לעמידה ביעדים ובמטרות, כך היה בתוכנית לבנות שני נמלים צפים מיד בתום הפלישה לנורמדי – נמלי תות עץ (Mulberry Harbour) אך אחד מהם (זה שבחוף אומהה) נהרס מסערה תוך שלושה ימים. עדיין מפקד הנמל, מאחר והיה לו הסמכות והאחריות, הצליח להוריד ישירות לחוף אומהה פי שלוש ציוד מאשר בנמל שנותר.
השלב הרביעי הוא שלב הבקרה: יש לקבוע מהם המדדים להצלחה ומנהל טוב נמצא עם היד על הדופק – האם הארגון נמצא בכוון הנכון. ושוב כאשר המנהל עסוק במלחמת "כבוד" על סמכויות, הוא לא באמת מבצע בקרה. המנהל הטוב חייב להישען אחורה ולבחון האם הארגון עומד ביעדים. זה בדיוק ההבדל בין הצמדים אשכול-רבין במלחמת ששת הימים (אשכול היה שר הביטחון עד שבוע לפני המלחמה) לבין דיין-דדו במלחמת יום-כיפור. דדו שהבין כבר ב- 5 באוקטובר כי עומדת לפרוץ מלחמה ביקש מדיין לגייס מילואים ולהנחית מכה מקדימה. איך הייתה נראית מלחמת יום כיפור לו הייתה לדדו גם הסמכות ולא רק האחריות?

תפקיד המנהיג הוא לקבוע יעדים ומטרות. בעידן הקורונה כולם כבר מבינים שזה עניין פשוט מאוד: המטרה, כל עוד אין תרופה ואין חיסון, היא דו-ראשית: להקטין את מספר החולים – בעיקר החולים קשה והמונשמים – לרמה כזו שמערכת הבריאות תוכל לטפל בהם. מצד שני להגדיל את התפוקה שמערכת הבריאות מסוגלת לטפל בחולים קשה ומונשמים (זה לא רק מיטות – אלא גם צוותים רפואיים). תפקיד המנהיג הוא לאפשר לאנשים תחתיו לפעול – לתת גם סמכות ולא רק אחריות. אין זה משנה אם זה יהיה פרופ' גמזו או פרופ' ברבש או פרופ' כהנמן (זוכה פרס נובל) הם יכשלו אם לא תינתן להם הסמכות. זה ייכשל אם ישאירו את הסמכות לקבוע כמה אנשים יהיו בתפילה או בהפגנה בידי ראש הממשלה או חבר כנסת כזה או אחר. הסגר דומה לגדר חוטי הברזל נגד הקור של חלם, וזה לא משנה כמה זמן ישבו חכמי חלם בישיבות. זה לא פרופ' גמזו שנכשל, וזה לא אנחנו האזרחים שכשלנו – הכישלון הזה רשום על המנהיג, שלא ידע להאציל סמכויות.

"גבירותי ורבותי, אם יש כאן אדם הסבור, כי הדברים, שאני מרצה לפניכם, נאמרים מתוך שנאה מפלגתית, הרי מצטער אני על צרוּת־מוֹחין זו, על צרוּת־המוֹחין שאינה מסוגלת להבין, כי עדיין יש בינינו חולמים תמימים כאלה, הרואים לנגד עיניהם מטרה ציונית, חזון גדול, והם תובעים כאן, בקונגרס־יובל זה, שאם אנשי ההנהלה אינם מסוגלים להלחם לדבר־מה, הרי, לפחות, אל־נא יפריעו הפרעה שיטתית."(מתוך נאום בקונגרס הציוני ט"ו –  "שורש הכשלון – בהנהלה",נאם זאב ז'בוטינסקי,תרגום מגרמנית בנימין אליאב, 1927)

פורסם בקטגוריה ניהול | כתיבת תגובה

להתראות כיתה א – שלום אתר רמה אחת

אגדה אורבנית מספרת שבסינית המילה משבר היא הלחם של שתי מילים: סכנה והזדמנות. (ואני חושב שזה קצת כמו בסרט "לארי קראון" כשטום הנקס כלארי קראון אומר לגוגו אמבתה-רו כטליה שהקעקוע שהיא עשתה הוא לא מה שהיא חשבה אלא "רוטב סויה"). עדיין הרעיון שבמשבר זה זמן טוב –  "הזדמנות" – לעשות שינוי מביא אותי למחשבה הבאה:

אולי משבר הקורונה וסגירת מערכת החינוך והעובדה שהקורונה עומדת להישאר איתנו – זה הזמן הטוב ביותר לשינוי מערכת החינוך? אכן התשובה לטעמי חיובית: זה זמן טוב לשינוי – ושינוי מהותי – לא לצאת ידי חובה על ידי העברת הכיתות הפיזיות לזום. רגע לפני שחושבים על שינוי  – חשוב לדעת מה אנחנו, כחברה, רוצים מחינוך הדור הצעיר.

מטרות מערכת החינוך

המטרה העיקרית של מערכת החינוך היא להפוך את התינוקות לאנשים המסוגלים לחיות בקהילה – חיברות או סוציאליזאציה. אם בימי הביניים אדם ממוצע שנולד במרכז אירופה פגש במשך כל חייו כאלף איש, הרי היום אותו אדם פוגש אלף איש בטיול בן כמה שעות למרכז קניות גדול. רק מאה שנה לאחור הצהיר לנין (1919) שהמטרה ב"ה" הידיעה של הממשל הסובייטי היא להכחיד את האנאלפביתיות מרוסיה, כשמפקד אוכלוסין של סוף המאה התשע-עשרה גילה כי ברוסיה פחות מ-30% יודעים קרוא וכתוב.

חשוב להבין שהמטרה של מערכת החינוך נשארה זהה למטרה של מערכת החינוך מלפני מאה שנה – השינוי הוא בחברה החיברות של לפני מאתיים שנה אינה החיברות של היום. כשהקימו את מערכת החינוך כפי שאנו מכירים אותה היום, החברה באותם מקומות הייתה תעשייתית ולכן לימדו את התלמידים בעיקר קרוא וכתוב ומתמטיקה. הרעיון היה שממערכת החינוך יצאו עובדים לתעשייה: ומכן נבעו כיבוד המורה וציות לפקודותיו, הישיבה בשעות הלימוד בשקט בכיתה ולהגיע לבושים בתלבושת אחידה – כך גם בעבודה, כיבוד וציות לבוס, מנהל העבודה, בשעות העבודה עסוקים רק בעבודה ומגיעים בבגדי עבודה. דמינו לעצמכם את כורי הפחם או עובדי בתי החרושת: הם היו צריכים קצת קרוא וכתוב וקצת חשבון בשביל להבין את ההוראות של מקום העבודה, בשעות העבודה הם נדרשו רק לעבוד ולהיות שקועים בעבודה, וכמובן להגיע בבגדי עבודה מתאימים.

הסרט מטרופוליס שביים פריץ לאנג ב-1926 או הסרט זמנים מודרניים שביים צ'רלי צ'פלין מתארים את הסביבה החברתית שאליה מכוונים בתי הספר. כך גם מערכת הציונים בנויה למעשה על הרעיון שכולם נמדדים על פי עקרון אחד משווה – כמו המשכורת בשעות כך גם הציון. בהרצאתו בטד (TED) ציין סר קן רובינסון כי באופן מוזר כל בתי הספר בכל העולם מדרגים את המתמטיקה בראש סדר העדיפויות, שפות לאחר מכן, מתחת לזה המקצועות ההומניים ובתחתית אומניות – וגם באומניות יש מדרג שהמחול נמצא בתחתית. אין בית ספר בעולם שמשקיע בלמוד רקוד כמו שמשקיע במתמטיקה, אכן מתמטיקה זה חשוב, אבל גם לדעת לרקוד או לשחק כדורגל – להניע את הגוף – גם חשוב מאוד, אפילו חשוב יותר מלפני מאה שנה, כי היום אפילו האופניים חשמליים. הבעיה הגדולה שהחברה שלנו כבר אחרת ובתי הספר עדיין בתפיסה הישנה מלמדים את הילדים חיברות לחברה שאיננה עוד. אך הגיע הקורונה, שלמעשה השביתה לחלוטין את מערכת החינוך, וזו נראית כמו הזדמנות טובה לעשות את השינוי הנדרש במערכת החינוך.

רבולוציה ולא אבולוציה במערכת החינוך

החזון שלי למערכת החינוך היא שביום ההולדת 6 אדם יקבל מהמדינה מחשב נייד והתקן אחסון נייד והוא יצטרף למשחק מיוחד: מערכת החינוך. בדמיון שלי אני רואה שילוב בין מיינדקראפט ל-SIMS. הדמות במשחק תתחיל מלימוד בסיסי של קרוא וכתוב בעברית ובאנגלית, חשבון ופעילות בסיסית בעזרת שטיחון יעודי. לדמות יהיו משימות להשלים בדרגת קושי הולכת וגדולה. בהשלמת כל משימה הדמות תצבור משאבים וגם מטבעות.אפשר שאחת מהמשימות הראשונות תהיה לעצב לעצמך את האווטר.

יהיה חשוב שחלק מהמשימות יצריכו מפגשים ותקשורת שלא באמצעות מחשב, גם בין תלמידים וגם בין תלמידים למנטורים. לדוגמה משחק כדורגל שבועי שבסיומו כל אחד ניגש לשופט ומוסר לו את ההתקן הנייד שלו ומקבל משאבים ומטבעות.

ככול שהתלמידים מתבגרים, יתווספו משימות בתחומים שונים: בהיסטוריה התלמידים יראו סרט או סדרה, כמו השמנייה או הסדרה על הפלמ"ח – ואז יערך מפגש בו לכל אחד יהיה חמש דקות לדבר על נושא הקשור ומרחיב את הידיעה כשכל אחד מהמשתתפים לומד לבד נושא ומלמד את האחרים את מה שהוא למד – כאשר בזמן זה ההתקן שלו מחובר לפודיום. בגיל 13 (או בגיל אחר שיוחלט עליו) כל אחד יוכל לפתוח כדמות חשבון בנק שיהיה חלק ממערכת החינוך (חלק מהמשחק) ולחשבון זה יופקדו חלק מהמטבעות. בשלב זה יהיו מטבעות מסוגים שונים (גופני, ראלי, בסיסי, הומני, אומנות ועוד) והתלמיד יוכל להשקיע, לפתוח חשבון חיסכון ומניות. בשלב זה יתאפשר גם מסחר בחלק מהמשאבים ובחלק מהכספים. בנוסף יתאפשר לצבור משאבים וכספים על ידי לימוד אחרים במשחק.

כמובן שיהיה צורך שלכל תלמיד יהיה מורה. גם למורה יהיה אווטר במערכת, אבל המורה יצטרך לפגוש כל תלמיד שלו גם במציאות לפחות פעם בשבוע. באחריות המורה לפגוש יותר את אותם אלו שמתקשים, אם לחוד ועם כקבוצה קטנה הזקוקה לחיזוק בתחום מסוים. בנוסף כל תלמיד יהיה חייב לפגוש חברים תלמידים באופן פיזי – כל יום. אני חושב על ללמוד את ההיסטוריה של מלחמות העולם בעזרת משחק דמוי call of duty שכולל מפגשים פיזיים בהם יהיה "ניתוח אירוע" כמו בחיל האויר או ללמוד ניהול פרויקטים, כולל תקציב, על ידי בניית מבנים בעזרת משחק דמוי מינדקראפט.

להתראות כיתה (פיזית) א' – שלום אתר (וירטואלי) רמה אחת

אין ספק שהמעבר מהכיתה הפיזית בה יושבים שלושים תלמדים, לאתר הוירטואלי אליו מחוברים שלושים אווטרים, אך צריכים להיפגש הוא מעבר לא פשוט, בעיקר כי אנחנו "מקובעים" במחשבה שחייבים ללכת לכיתה פיזית כדי ללמוד. ובכלל אנחנו נגד שהילדים יהיו במחשב כל היום. אבל סביבת העבודה שלי היום היא לשבת כל היום מול המחשב ולעומת זאת לחברי הקיבוצניק, שנוהג בקומביין, יש יותר מערכות מחשב מאשר ה-PC הפשוט שלי – וגם הוא יושב כל היום בקבינת הקומביין מול מסכי המחשב!

מאחר ומערכת החינוך כרגע מושבתת, ולא נראה כי אפשר יהיה לחזור לכיתות הלימוד של שלושים ילדים בכיתה בזמן הקרוב: כדאי לנצל את המשבר הזה – ולבנות מערכת מחשב המאפשרת לימוד וחינוך וחיברות תוך שילוב לימוד עצמאי ולימוד משותף, לימוד תאורטי ופעילות גופנית. מערכת שתחנך את התינוקות חינוך שמתאים למאה ה-21 ולא למאה ה-19. יאללה תתקדמו!

 

 

פורסם בקטגוריה כללי | כתיבת תגובה

אכן חציר העם / חיים נחמן בילאליק

בפוסט הזה אין חדש כולו ציטוטים:

"[ז] כִּי רוּחַ יְיָ נָשְׁבָה בּוֹ… אָכֵן חָצִיר הָעָם." (ישעיה מ')

אָכֵן חָצִיר הָעָם, יָבֵשׁ הָיָה כָּעֵץ,

אָכֵן חָלָל הָעָם, חָלָל כָּבֵד אֵין קֵץ;

אֲשֶׁר יִרְעַם קוֹל אֵל גַּם-מִפֹּה גַּם-מִשָּׁם –

וְלֹא-נָע וְלֹא-זָע וְלֹא-חָרַד הָעָם.

וְלֹא-קָם כָּאֲרִי וְלֹא-נֵעוֹר כַּכְּפִיר,

וְלֹא-חָרַד לַקּוֹל גַּם אִישׁ אֶחָד מֵעִיר.

וְלֹא-רָעַד בַּגִּיל יַחַד לֵב כָּל-הָעָם

מִיָּמִין וּמִשְּׂמֹאל וּמִיָּם וְעַד-יָם,

בְּהִתְוַדַּע אֵלָיו בָּנָיו, זֶרַע אֵל חָי,

אֲשֶׁר בָּאוּ מֵרָחוֹק אֶל-קוֹל אֲדֹנָי.

גַּם-לֹא פָשַׁט הַיָּד, גַּם-לֹא שָׁאַל לִשְׁלוֹם

כָּל-הַקּוֹרְאִים בִּשְׁמוֹ בֶּאֱמוּנָה וּבְתֹם.

וּבִשְׁאוֹן עַם אֱוִיל סְבִיב אֱלִילֵי הַפָּז

נֶחְבָּא קוֹל אֱלֹהִים, נִבְלַע רַעֲמוֹ הָעָז.

וּבְלֵב נָבָל וָרָע, וּבִכְלִמּוֹת וָרֹק

יִבֶז דְּבַר אֲדֹנָי, יִפְרָעֵהוּ לִצְחוֹק.

אָכֵן נָבַל הָעָם, מָלֵא נִקְלֶה וָרוֹשׁ,

כֻּלּוֹ רָקָב וּמְסוֹס מִכַּף רֶגֶל עַד-רֹאשׁ!

שֶׁלֹּא הֵקִים מִקִּרְבּוֹ בְּיוֹם נַחֲלָה וּכְאֵב

רַב פְּעָלִים, אִישׁ חַי, אֲשֶׁר יִפְעַם בּוֹ לֵב,

וּבַלֵּב יִבְעַר זִיק, זִיק מַרְתִּיחַ הַדָּם,

וּבָרֹאשׁ יִגַּהּ שְׁבִיב מֵאִיר דֶּרֶךְ הָעָם;

אֲשֶׁר יֵקַר לוֹ שֵׁם כָּל-הַגּוֹי וֵאלֹהָיו

גַּם מֵהוֹן וּמִפָּז – מֵאֱלִילֵי הַשָּׁוְא;

אֲשֶׁר מְעַט מַשָּׂא-לֵב, הַרְבֵּה אֱמֶת, עֱזוּז,

שִׂנְאָה עַזָּה לִמְנָת חַיֵּי עַבְדוּת וָבוּז,

חֶמְלָה גְדוֹלָה כַיָּם, רַחֲמִים רַבִּים כִּגְדֹל

שֶׁבֶר עַמּוֹ הָאֻמְלָל וּכְכֹבֶד הָעֹל –

כָּל-זֶה יֶהֱמֶה בַלֵּב, יֶהֱמֶה יֶחְמַר כַּיָּם,

כָּל-זֶה יִבְעַר כָּאֵשׁ, יִבְעַר יַצִּית הַדָּם,

כָּל-זֶה יִרְעַם כַּהֵד תָּמִיד יוֹמָם וָלֵיל:

“קוּם עֲבֹד, קוּם עֲשֵׂה, כִּי עִמָּנוּ יַד-אֵל!”

אָכֵן אֹבֵד הָעָם, שֹׁאֵף חֶרְפָּה וָרֹק,

אֵין לְמַעֲשָׂיו יְסוֹד וּלְפָעֳלוֹ אֵין חֹק.

אַלְפֵי שְׁנוֹת חַיֵּי נְדֹד, גָּלוּת גְּדוֹלָה מִנְּשׂא,

הִתְעוּ אָחוֹר הַלֵּב, אָבְדָה עֵצָה מִגּוֹי.

לִמֻּד שֵׁבֶט וָשׁוֹט – הַאִם יָחוּשׁ כְּאֵב

חֶרְפַּת נֶפֶשׁ בַּצָּר מִלְּבַד מְדוּשַׁת הַגֵּו?

אוֹ אִם-יוּכַל דְּאֹג מִלְּבַד דַּאֲגַת הַיּוֹם

עַם מִתְגַּלְגֵּל בְּגֵיא גָלוּת חֲשֵׁכָה כַתְּהֹם?

לָשֵׂאת נַפְשׁוֹ לַיּוֹם וּלְהִתְנַבּוֹת לְאוֹר,

לִנְטוֹת קַוּוֹ לַקֵּץ, צַוֹּת דָּבָר לַדּוֹר?

הוּא לֹא יִיקַץ אִם-לֹא יְעִירֶנּוּ הַשּׁוֹט.

הוּא לֹא יָקוּם אִם-לֹא יְקִימֶנוּ הַשֹּׁד.

עָלֶה נֹבֵל מֵעֵץ, אֵזוֹב עֹלֶה בַגָּל,

גֶּפֶן בֹּקֵק, צִיץ מָק – הַיְחַיֶּנּוּ הַטָּל?

גַּם-בִּתְקֹעַ הַשּׁוֹפָר וּבְהִנָּשֵׂא הַנֵּס –

הֲיִתְעוֹרֵר הַמֵּת? הֲיִזְדַּעְזַע הַמֵּת?

את זה כתב ביאליק בשנת תרנ"ז (1897) – והטקסט נלקח AS IS מפרויקט בן יהודה

"[י]  אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא-יָדְעוּ דְרָכָי

[יא] אֲשֶׁר-נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם-יְבֹאוּן אֶל-מְנוּחָתִי." (תהילים צ"ה).

פורסם בקטגוריה כללי | סגור לתגובות על אכן חציר העם / חיים נחמן בילאליק

חישוב מקדם אי-היעילות של ממשלה

כמה שרים צריך בשביל ממשלה יעילה? ומתי מספר השרים מקדם אי-יעילות של הממשלה? על כך השיב החוקר הבריטי פרופ' ק. נוקתקוט פרקינסון: 5 שרים (כולל ראש ממשלה) זו הממשלה היעילה ביותר.

פרופ' נורתקוט פרקינסון
פרופ' נורתקוט פרקינסון

לעניין השאלה השנייה, פרופ' פרקינסון הגיע לנוסחה הבאה אשר מכילה פרמטרים שונים :

כאשר M הוא מספר השרים הממוצע, בעוד N הוא מספר השרים המושפע מקבוצות לחץ מבחוץ. החישוב הבריטי מגיע לכדי מספר בין 19.9 – 22.4 (העשירונים מייצגים נוכחות חלקית : שרים שנמצאים חלק מהישיבה). עוד מצא פרופ' פרקינסון שלממשלה, או קבינט, או מטבחון – יש מחזור חיים. בתחילה מדובר אכן בשלושה עד חמישה, כאשר מחוץ לראש הממשלה יש עוד ארבע : אחד מתחומי הכלכלה/כספים (שר האוצר) אחד מתחום הדיפלומטיה/יחסי חוץ (שר הפנים או שר החוץ) אחד מהתחום הביטחוני (שר הביטחון או שר המשטרה) ושר המשפטים.

בשלב השני מתרחב הקבינט/מועצת המלך/המטבחון לשבעה עד תשעה חברים. התירוץ הוא שצריך עוד מומחיות (תחבורה/רפואה) אבל פרופ' פרקינסון גילה כי בקבינט בין שבעה עד תשעה רק שלושה מעצבים את המדיניות, שניים הם ספקי מידע לקבינט, אך אינם משפיעים על ההחלטות ואחד תפקידו להיות זה שמזהה את הקסטרופה הבאה (ובדרך כלל מפספס לגמרי מהיכן תבוא הרעה). רב הקבינטים בשלב השני נוטים לעמוד על תשעה, אם כי מחקרו של פרקינסון לא הצליח לעמוד על תפקידם המדויק של השניים האחרונים – הוא גילה כי קבינט בין תשעה יציב יותר ופועל לאורך זמן רב יותר מזה של שבעה.

בשלב זה משועבד הקבינט לחוק ההתרחבות – מכניסים בו שרים נוספים, מקצתם משום שהם טוענים למומחיות, אך את רובם מצרפים כדי למנוע את הטרחה והטרדה שאותם חברים יעשו לממשלה אם יישארו מבחוץ. למעשה ברגע שמכניסים אותם פנימה ומפייסים אותם – הם הופכים לסנגורי הממשלה ולא למקטרגים. בשלב זה בחיי הקבינט/ממשלה/מטבחון – עולים מספר השרים מתשעה לברך עשרים. פרופ' פרקינסון חקר ומצא כי זהו השלב בו מגיע מספר השרים/חברי הקבינט למספר המקדם אי-יעילות הממשלה/הקבינט/המטבחון: ראשית קשה מאוד לכנס את כל השרים, הן מבחינת המקום והן מבחינת הזמן. אפשר כמובן לקבוע ישיבה קבועה כל יום ראשון, אך מה לעשות עם השרים המעופפים לכנסים חשובים ברחבי העולם ומה לעשות במצבי חירום? וזו רק הבעיה הראשונה. בעצם כינוס השרים גילה פרופ' פרקינסון בעיה גדולה אף יותר: מדובר בחבורה של פוליטיקאים ברברניים, שאין באמת תועלת בעצם היותם חברי הממשלה ורובם הוכנסו לממשלה אך ורק כדי לפייס קבוצות כוח מבחוץ, ולכן נוטים אותם שרים לעדכן את קבוצות הלחץ שלהם על הנעשה בישיבה פנימה. בשלב זה של הממשלה מתחילים השרים לשקוד על נאומיהם – כל שר נושא נאום בישיבה ומיד רץ לספר לקבוצת הלחץ שלו כי הינה הם אמרו את שנדרש ממנו על ידי הקבוצה בישיבת הממשלה פנימה.

חוץ מהמובן מאליו, שהדיונים אינם יעילים והופכים למעין הצגה – המצב גורר קבוצות לחץ נוספות הדורשות ייצוג כדי ש"קולם ישמע". ואז נוסדות מפלגות בתוך מפלגות, וקבוצות בתוך המפלגות המבקשות לצבור כוח על ידי צירוף שרים לממשלה. פרופ' פרקינסון גילה כי כאשר המספר הכולל של השרים מגיע למספר בין 19.9 – 22.4 – נכנסת הממשלה לשלב הרביעי והאחרון. בנקודה זו הממשלה משנה את אופיה:

שלושת עד חמשת השרים/חברי הקבינט הקובעים והמחליטים – מתכנסים ומחליטים לפני ישיבת הממשלה – ולמעשה ישיבת הממשלה הינה לפרוטוקול בלבד. בשלב זה, מאחר וישיבות הממשלה אין בהם ממש, כי את ההחלטות קיבלו חברי המטבחון המצומצם, אין יותר התנגדות להרחבת הממשלה. כל שר נוסף לא יביא לבזבוז זמן, שהרי ממילא כל הישיבה הינה בזבוז זמן אחד גדול. הישיבה האמתית התבצעה והסתיימה בחצי שעה שלפני כינוס ישיבת הממשלה, ולמעשה אין זה באמת משנה אם יהיו 20 או 30 דוברים בישיבת הממשלה, מאחר וההחלטות כבר התקבלו ומבוצעות בידי אנשי אמון ראש ההמשלה כבר בעת בו נושאים השרים את נאומיהם בישיבת הממשלה ורצים לדווח לשולחיהם על מה שלדעתם קרה בישיבת הממשלה. כך גדל מספר השרים לשלושים ואף לארבעים, עם מומחיות ב"חיזוק וקידום קהילתי" או "שר ירושלים, מורשת ומיזמים לאומיים" או "שיתוף פעולה אזורי" (לא, לא המצאתי!).

הבעיה הגדולה של מדינת ישראל, אם כן, היא לא גידול חברי הממשלה ל 36 שרים, שהרי כבר בעת משבר הקורונה היה ברור כי ההחלטות התקבלו הרבה לפני ישיבות הממשלה, וכי קיים גוף שלטוני הקובע את המדיניות הרבה לפני שהשרים כלל מודעים לעניין או לצורך להחליט. הבעיה הגדולה הם מי הם חברי המטבחון המקבלים את ההחלטות. אני חושש שיתברר כי מדובר בראש הממשלה, באשתו ובבנו.

חוק פרקינסון - הספר

פורסם בקטגוריה כללי | כתיבת תגובה

ליל הסדר כהלכתו בימי קורונה

מיד לאחר הקושיות, ההגדה מסבירה כי " מִצְוָה עָלֵינוּ לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם. וְכָל הַמַּרְבֶּה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח" (מתוך ההגדה). ההגדה מתמקדת בעיקר בלילה של היציאה עצמה ממצרים – כי הרי זה סיפור שיכול להשאיר את הילדים ערים. כל המכות וטביעת חיל פרעה בים סוף – עלילת אקשן לכל המשפחה. אך מעיון בשירי ההגדה, אין ספק כי חז"ל התכוונן בביטוי "יציאת מצריים" ליציאה מעבדות במצרים לעצמאות בארץ ישראל. בשיר "דיינו" (כמה מעלות טובות למקום עלינו!) משבחים חז"ל גם את "סיפוק צרכנו במדבר ארבעים שנה" וגם את "הכניסנו לארץ ישראל". אז השנה אני מציע להתמקד בסיפור שקרה לנו במדבר.

ואתחיל דווקא מתוצאות הסיפור "וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים בַּמַּגֵּפָה אַרְבָּעָה עָשָׂר אֶלֶף וּשְׁבַע מֵאוֹת מִלְּבַד הַמֵּתִים עַל־דְּבַר־קֹרַח"(במדבר יז 14). התחלת הסיפור כאשר הגיע בן דוד של משה ואהרון, קורח, והתלונן על כך שקופח: משה ואהרון קיבלו תפקידי מלכות והם בניו של עמרם, בנו הבכור של קהת. גם בן הדוד עוזיאל, בן בנו הקטן של קהת קיבל תפקיד מכובד לשמש כנשיא בני קהת ורק לקרח, בן בנו האמצעי של קהת לא קיבל שום תפקיד. קורח לא בא לבד, איתו הגיעו גם שלושה צאצאים של ראובן, שכזכור היה הבכור לבית יעקב, אך יעקב בחר להעביר את הבכורה דווקא ליוסף. הארבעה האלה הגיעו גם עם 250 "חברי מרכז" ודרשו את חלקם בתפקידי השררה "וַיִּקָּהֲלוּ עַל־מֹשֶׁה וְעַל־אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב־לָכֶם כִּי כָל־הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם יְהוָה וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל־קְהַל יְהוָה"(במדבר טז 3). משה פונה לקורח ולבני אליאב (צאצא של ראובן) ומזמין אותם לשיחה – אך הם מסרבים לבוא. למחרת מתבצעת "תחרות" בה כל אחד מאותם 250 אנשים חשובים ואהרון מקריבים קרבן. (גם אליהו הנביא עושה "תחרות" דומה – במלכים א יח). התוצאה שהאדמה נבקעת וקורח עם כל 250 ראשי העדה וכל המעודדים שלהם פשוט נבלעים באדמה "וַיֵּרְדוּ הֵם וְכָל־אֲשֶׁר לָהֶם חַיִּים שְׁאֹלָה וַתְּכַס עֲלֵיהֶם הָאָרֶץ וַיֹּאבְדוּ מִתּוֹךְ הַקָּהָל" (במדבר טז 33).

שאר העם מגיע למחרת למשה ומתלונן כי משה אשם, מאחר ומשה ושאר העם קבלו אזהרה להתרחק מקורח וקהלו "וַיִּלֹּנוּ כָּל־עֲדַת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל מִמָּחֳרָת עַל־מֹשֶׁה וְעַל־אַהֲרֹן לֵאמֹר אַתֶּם הֲמִתֶּם אֶת־עַם יְהוָה"(במדבר יז 6). בשלב הזה ה' מאבד את זה ומחליט להשמיד את העם במגפה "כִּי־יָצָא הַקֶּצֶף מִלִּפְנֵי יְהוָה הֵחֵל הַנָּגֶף" (במדבר יז 11). כאן משה פועל מיד, ונותן לאהרן אש מהמזבח – ואהרון רץ אל תוך הקהל ומפריד בין המתים ובין החיים "וַיַּעֲמֹד בֵּין־הַמֵּתִים וּבֵין הַחַיִּים וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה" (במדבר יז 13).

ההגדה מסבירה כי "בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם" (מתוך ההגדה) ובכן השנה, כשנשב לבד כל אחד בביתו – נראה עצמנו כאילו כל אחד ואחד מאיתנו מקיים את מצוות משה לשאר הקהל "וַיְדַבֵּר אֶל־הָעֵדָה לֵאמֹר סוּרוּ נָא מֵעַל אָהֳלֵי הָאֲנָשִׁים הָרְשָׁעִים הָאֵלֶּה וְאַל־תִּגְּעוּ בְּכָל־אֲשֶׁר לָהֶם פֶּן־תִּסָּפוּ בְּכָל־חַטֹּאתָם" (במדבר טז 26).

והינה למנכ"ל משרד הבריאות גם קוראים משה, וגם מצוותו של משה שלנו, הנוכחי, שכל אחד יסור לאוהלו ויישאר בו פן ידבק במגפה. כמשה ההוא, גם משה זה אינו מצטיין ביחסי ציבור, ועל כן נרתם בנימין, כאהרון ביציאת מצרים, להסביר לציבור ולדברר את משה. כאז גם עתה יוצאים אנשי החוק ונעמדים בין החיים ובין המתים כדי לעצור את המגיפה. אז השנה נקיים את מצוות פסח – בכך שכל אחד יראה עצמו כאילו הוא יצא ממצרים ונמצא במדבר – ומשה מורה לו להישאר באוהל שלו. ולכל אלה שמסרבים לשתף פעולה, נקהה את שיניו בקריאת החלק בהגדה הדן בבן הרשע – ובגלל שהוציא את עצמו מן הכלל, וטוען כי הבידוד לא לו נאמר לו כי אילו היה שם, לא היה נגאל!

אז מי שאינו רשע, שישב בביתו ויעביר את ליל הסדר לבדו, יספר את סיפר קורח (שהינו חלק בלתי נפרד מיציאה מעבדות לחירות) באמצעי תקשורת שאינם פנים לפנים (טלפון, ZOOM וכיוצ') ולא ישכח להגיד, כמצוות רבן גמליאל, פסח, מצא ומרור. לשנה הבאה בירושלים הבנויה, בריאים ומסובים סביב שולחנות החג. חג שמח.

פורסם בקטגוריה כללי | עם התגים | סגור לתגובות על ליל הסדר כהלכתו בימי קורונה

ימים של קורונה – מה עושים עכשיו?

המצב גרוע – מספר החולים במגפת הקורונה עולה, וההשבתה של הכלכלה תביא לקריסה כלכלית. ונשאלת השאלה מה עושים עכשיו. ובכן חשוב להבין שכדי לפתור את הסוגיות – השאלה הנכונה היא איך פועלים ולא מה עושים. נשמע קצת מתחכם – אבל זה לא מתחכם – זה מהות העניין.

ימים ספורים לאחר שהנשיא קנדי נכנס לתפקיד עמדה בפניו הכרעה – האם לאשר פעולה של מתנגדי פידל קסטרו בקובה. את הפעולה תיכננו אנשי הסי.אי.איי כשנתיים ימים, עוד בימיו של קודמו בתפקיד, דוויט אייזנהאואר (שנודע בכינוי "אייק"). בפני קנדי הוצג מתווה אחד – של פלישת כוחות קובניים שאומנו על ידי הסי.אי.איי. ההחלטה של קנדי הייתה בין לאשר או לא לאשר – והפעולה הידועה בשם מפרץ החזירים הייתה כישלון טוטאלי – שלא רק שלא הפיל את משטר קסטרו – אלא אפילו חיזק את מעמדו. מיד לאחר הכישלון ביקש קנדי מאייק לבוא ולדון מה עושים עכשיו. אייק הגיע ובזיכרונותיו (ושל חלק מיועצי קנדי, לרבות אחיו רוברט) אייק התעקש שהוא לא יכנס למה הייתה ההחלטה הנכונה – אלא ביקש לברר איך התקבלה ההחלטה. התברר כי בצוות שיעץ לקנדי בהחלטה, כולל קנדי עצמו – היו רק שני אנשים שאינם חדשים – ראש הסי.אי. איי וסגנו. במאמר מוסגר יודגש כי קנדי לקח את מלוא האחריות על ההחלטה, ולא "הנחה את ראש הסי.אי.איי" למצוא פתרון לבעיה.

בעקבות אותן שיחות עם אייק (ולמרות שאייק היה מהמפלגה הרפוליקאית וקנדי מהדמוקרטית) במשבר הבא – משבר הטילים עם קובה, משבר שכמעט והביא למלחמת עולם גרעינית – כי אז עוד חשבו שאפשר לנצח במלחמה מהסוג הזה – הפעיל קנדי את הלקחים והמסקנות מכישלון מפרץ החזירים. קנדי הקים שתי קבוצות דיון – אחת שהוביל ראש המטות המשולבים (ה"רמטכ"ל" של צבא ארה"ב) ושנייה במשרד החוץ. אף קבוצה לא התקרבה לבית הלבן. בכל קבוצה היו נציגים מרמות שונות לדוגמה בשתי הקבוצות את המודיעין ייצגו קצינים מהשטח בדרגות נמוכות. עוד בכל קבוצה היו אנשי ביטחון, אנשי חוץ וגם כלכלה. קנדי עצמו לא השתתף בדיוני אף אחת מהקבוצות ואף שלח נציג מטעמו שישמש "פרקליט השטן" שיציג את טיעוני הקבוצה השנייה בדיוני הקבוצה.

שתי הקבוצות הגיעו למסקנות מה על קנדי לעשות: המטות המשולבים היו בעת תקיפה אווירית של הספינות המביאות טילים בליסטיים לקובה, ואילו משרד החוץ היו בעד הטלת סגר ימי – למנוע מהספינות מלהגיע לקובה. רק אז קנדי כינס בחדר הסגלגל בבית הלבן את ראשי הקבוצות ו"פרקליטי השטן" למען משפט זוטא בין עמדות הקבוצות – בסופה זכה הרעיון של מצור ימי – וכל השאר היסטוריה.

זה הזמן לציין, כי אותו "אייק" – היה זה שנבחר לעמוד בראש מבצע "אוברלוד" של הפלישה של בעלות הברית לחופי נורמנאדי במלחמת העולם השנייה(די דיי), וזאת על פני גנרלים כמו אלנבי, פטון ובראדלי – לא בגלל יכולותיו הצבאיות דווקא, אלא דווקא בזכות יכולותיו "להכיל" ולפשר בין האגו של הגנרלים כמו אלנבי, פטון ובראדלי. מארק טווין אמר פעם שההיסטוריה לא חוזרת על עצמה – אבל מתחרזת עם עצמה.

זה לא מסובך – צריך להקים שני צוותים, בכל צוות שבעה אנשים – אחד בריאות, שני כלכלה, שלישי ביטחון/משטרה רביעי איש רווחה, חמישי חינוך, שישי איש יחסי ציבור/פרסום/שיווק והשביעי יהיה "פרקליט הקבוצה השנייה" – בקבוצה בה היו"ר יהיה איש הרפואה הפרקליט צריך להיות מתחום הכלכלה ובקבוצה השנייה בה היו"ר הינו איש הכלכלה, הפרקליט צריך להיות איש רפואה. אישית הייתי מרחיק את הקבוצות אחת לבאר שבע והשנייה לחיפה. נותן לקבוצות שלושה ימים להוציא תחת ידם תוכנית סדורה הכוללת טיפול בכל הבעיות. אנשי יחסי הציבור/פרסום/שיווק יהיו אחראים על הצגת התוכניות – זו מול זו – לראש הממשלה.

כרגע יש תחושה שההחלטות הן תגובות מהמותן לאירועים "מתגלגלים". זה בעיה גדולה מאוד: גם אם יש ביום מסוים קפיצה במספר החולים, סגירת הסגר כתגובה פבלובית עלולה לגרום לנזק גדול ביותר לכלכלה, וזאת מבלי שיש אישוש לכך שבאמת סגירת הסגר מועילה. לא ידוע הרבה על המחלה, אבל כן ידוע כי יש תקופת דגירה של מספר ימים – כלומר עלייה במספר החולים היום – היא תוצאה של פעולות שביצענו או לא ביצענו לפני לפחות שבוע!

אנחנו, הישראלים, התברכנו בהרבה אנשים רבים וטובים: עוזי ארד, גיורא איילנד, יעקב פרי, רונן ברגמן, אילנה דיין, משה ארנס, אהרון ברק, יאיר נווה, גיא רולניק ועוד רבים וטובים. אני בטוח שבקלות נוכל למצוא תריסר אנשים – ועוד שניים.

"וַיָּשָׁב אַהֲרֹן אֶל-מֹשֶׁה, אֶל-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד; וְהַמַּגֵּפָה, נֶעֱצָרָה. וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְקַח מֵאִתָּם מַטֶּה מַטֶּה לְבֵית אָב מֵאֵת כָּל-נְשִׂיאֵהֶם לְבֵית אֲבֹתָם–שְׁנֵים עָשָׂר, מַטּוֹת:  אִישׁ אֶת-שְׁמוֹ, תִּכְתֹּב עַל-מַטֵּהוּ." (במדבר י"ז 15). 

פורסם בקטגוריה כללי, קבלת החלטות | סגור לתגובות על ימים של קורונה – מה עושים עכשיו?

למי להצביע בבחירות?

"הם אמרו לי תלך ימינה
אמרו לי תלך לשמאל
אמרו לך על צנוע
אמרו לך על גדול

אה וואלה
מסתבר
הגורל לא חבר
מה שכאן בטוח באופן מחודד
כולם פה גאונים בדיעבד" (דני סנדרסון, בדיעבד)

המאמר הזה נועד לאלה שעדיין לא החליטו. ולא – אין כאן גילויים מרעישים על מועמד כזה או אחר. מצביע יקר, ראשית אני מפציר בך לממש את זכותך לבחור, גם אם זה קשה.

שנית, מצביע יקר, בבואך לקלפי להצביע, תחשוב על העתיד, כי את העבר אי אפשר לשנות. הרגע הזה בקלפי – הולך לקבוע מה יהיה פה בעתיד בשאיפה לארבע שנים – אם לא נקבל מועד ג'. קשה מאוד להתנתק מהעבר, אבל ההצבעה שלך צריכה להיות מבוססת עתיד בלבד. מדינת ישראל ניצבת בפני קשיים ואתגרים, חלקם פשוטים וחלקם מורכבים. כשאתה עומד מול הקלפי (אני ממליץ שתעשה את ההחלטה לפני הקלפי, אחרת תתעכב בקלפי ותעצבן את כל אלה שעומדים בתור) חשוב מה הם אותם אתגרים העומדים בפני מדינת ישראל – ומי מהמפלגות, לדעתך, יפתור בצורה הטובה ביותר את האתגרים האלה.

הדוגמה הטובה ביותר היא מניות. נניח שלפני חצי שנה, באפריל 2019, רכשת מניות חברת X ב 100 ש"ח. ונניח שהיום שווי המניות הינו 80 ש"ח. לא בריא שההחלטה שלך אם למכור את המניה או להמשיך ולהחזיק בה תהיה על סמך כמה המניה הייתה שווה לפני חצי שנה: אם אתה סבור שהמניה עומדת לרדת לכיוון ה 70 ש"ח – תמכור, ואם אתה סבור שהמניה עומדת לעלות לכיוון ה 90 ש"ח תמשיך להחזיק במניה. נכון, רגשית אתה "מופסד" על המניה, אבל מה שחשוב הוא מה אתה חושב שהמניה תעשה מרגע זה ואילך. הדוגמה נכונה גם הפוך, רכשתה לפני חצי שנה ב 100 ש"ח והיום היא שווה 120 ש"ח. למרות שרגשית אתה מרגיש "מחובר" למניה – ההחלטה אם למכור או להחזיק צריכה לבוא רק על סמך הניתוח לאן המניה עומדת לזוז – אם לכיוון ה 130 ש"ח, תחזיק – אבל אם אתה סבור שזה לכיוון ה 110 ש"ח, ולמרות שבעבר המניה עלתה – תמכור.

כך גם בקלפי, הקרטריון שצריך לעמוד בפניך – המצביע – הוא מי המפלגה שאתה סבור שתמודד הכי טוב עם האתגרים שאתה חושב שהם החשובים ביותר. אם אתה סבור שהאתגר הגדול ביותר שעומד בפני מדינת ישראל הוא האיום הבטחוני מעזה – אז תבחר את המועמד שאתה חושב שיתמודד הכי טוב מבין המועמדים עם עזה. אם, לעומת זאת, אתה המצביע סבור כי דווקא הפערים החברתיים הוא האתגר החשוב ביותר למדינת ישראל בתקופה הקרובה, אז תבחר במפלגה שאתה חושב שתוכל לטפל טוב יותר בפערים החברתיים.

נכון, שאפשר וצריך ללמוד מהעבר לגבי כל מפלגה כיצד היא התמודדה עם אתגר כזה או אחר – אך זאת כדי להבין כיצד המפלגה תתמודד עם האתגר הזה בעתיד. מפלגה שהתמודדה נהדר עם יוקר המחייה (אם בקואלציה ואם באופוזיציה) אבל זה גרם לה, לדעתך, להיבריס כזה שנראה לך שבקדנציה הבאה היא תנוח בעניין זה על זרי הדפנא, ואתה סבור כי זו עדיין נותרה בעייה שרירה וקיימת שיש להתמודד איתה – בחר מפלגה אחרת! זה אכן נשמע קר ומנוכר, כי הרי היא פעלה רבות בתחום הזה החשוב ללבך, ואתה מרגיש כי "מגיע" לה הקול שלך – אז זהו שלא! מגיע לנו שתבחר על פי מי המפלגה שאתה חושב שתהיה הטובה ביותר לפתור את הבעיות והאתגרים העומדים בפנינו. אם המפלגה הייתה נהדרת, אבל נגמר לה הסוס – תכתוב לה ערך מפרגן בויקיפדיה, אבל תבחר בקלפי את המפלגה שאתה סבור שתהיה הטובה ביותר להתמודד מול האתגר של יוקר המחייה.

בעת האחרונה גם רבו הסיפורים על דמויות מפורסמות שהפעם החליטו שלא להצביע למפלגה שלה הצביעו בפעם הקודמת. הדוגמה הבולטת היא בנו, יבלא"ט, של מנחם בגין ז"ל, שהודיע שהוא לא יצביע לליכוד. מצביע יקר, אני מזמין אותך להתעלם מרעש רקע זה – אתה זה לא הוא! הרעיון בבחירות הוא שכל קול שווה, גם אם בנו של ראש הממשלה מודיע בריש גלי כי הוא מצביע למפלגה X ולא למפלגה Y – למה זה צריך להשפיע עליך? בסופו של יום, אתה חייב להצביע למפלגה שאתה חושב שהיא הטובה ביותר לפתרון הבעיות והאתגרים שאתה חושב שהם החשובים ביותר. כן אפשר לשמוע אנשים אחרים ודעות אחרות, ואולי גם לשנות את הדעה שלי לעניין נושא מסויים או מפלגה מסויימת. אבל אם מאן דהו מצביע למפלגה מסויימת, או שלא, זה לא סיבה להצביע בהתאם למה שאותו מאן דהו הצביע – אלא אם כן הוא הצליח לשכנע שהמפלגה לה הוא מצביע תפתור בצורה טובה יותר את האתגר.

אני אישית עוד לא החלטתי למי אני מצביע: האם אלך עם הלב או עם הראש. האם הבעייה הגדולה ביותר הניצבת בפני מדינת ישראל היא ביטחונית – בבחינת "הסורים על הגדרות" או שמא דווקא צמצום הפערים הכלכליים הוא האתגר הגדול הניצב בפני מדינת ישראל של 2020. מה שלא יהיה – נפגש בקלפי.

" שדים מקפצים בפלאש, יורים בי חיצים של אש
בבוהמה לא יודעים לרחם –
תפסיק לכוון אלי, תתן לי קצת זמן אולי
לא אותי אתה צריך לצלם!"

(מתוך השיר "תפסיק לכוון אלי", מילים דוויד קריס, תרגום יעקב מנדלבאום)

פורסם בקטגוריה קבלת החלטות | כתיבת תגובה